Vihreä varjohallitusohjelma 2015-2019 - Rakennetaan parempi huominen

Vihreä varjohallitusohjelma 2015-2019

RAKENNETAAN PAREMPI HUOMINEN

VISIO 2025

Suomea on rakennettu maana, jossa jokaisen ihmisen on hyvä olla. Edessämme on nyt arvovalinta. Toiset uskovat, että edessä on vain leikkausten ja kurjistumisen tie, koska eivät näe vaihtoehtoja taloutemme korjaamiseksi. Me emme usko siihen. Me haluamme tarjota vaihtoehdon. Me haluamme uudistaa hyvinvointivaltiota sellaiseksi, että se nostaa ihmisiä työelämään, kasvattaa nuoria saamaan tulevaisuuden taitoja ja auttaa kaikkia pärjäämään elämässään. Me haluamme rakentaa paremman huomisen.

Nyt ei ole aika antaa periksi. Kysymys kuuluu: onko Suomella malttia uudistaa hyvinvointia niin, että kaikki ihmiset pysyvät mukana? Me uskomme siihen, että suomalaiset haluavat valita tämän reitin. Reitin, jossa pidetään huolta jokaisen kyvystä ja mahdollisuuksista kulkea polulla, joka ei johda umpikujaan.

Suomi tavoittelee asemaa kansainvälisenä talouden, osaamisen ja hyvinvoinnin edelläkävijänä. Me haluamme luoda uutta työtä, jolla Suomi menestyy ja joka tuo turvaa ihmisille työelämän murroksessa. Pitämällä huolta ympäristöstämme luomme hyvää tulevaisuutta. Köyhyyden torjuminen on välttämätöntä, jotta ihmiset pysyvät samassa veneessä. Hyvällä koulutuksella luomme jokaiselle nuorelle mahdollisuuden hyvään elämään.

Talouden uudistamisessa olemme valintatilanteessa. Me uskomme, että tätä maata voidaan uudistaa paremmaksi meille kaikille. Sosiaaliturva on uudistettava perustuloksi, jotta ihmiset pääsevät työhön ja sosiaaliturva nostaa ihmistä köyhyydestä. Eriarvoisuuden ja köyhyyden torjuminen on tärkeää, jotta pidämme huolta jokaisen oikeudesta hyvään tulevaisuuteen. Suomi on maa, joka kantaa globaalia vastuuta äärimmäisen köyhyyden poistamiseksi maailmasta ja rauhanomaisen kansainvälisen järjestyksen ylläpitämiseksi.

Julkinen talous korjataan nostamalla työllisyyttä, uudistamalla rakenteita ja investoimalla kestävään kasvuun. Palvelujen leikkaukset johtaisivat vain kurjistumisen kierteeseen. Me haluamme uudistaa Suomen julkista sektoria, työelämää ja taloutta. Emme nojaudu vanhakantaisiin keskitettyihin energiaratkaisuihin tai ihmisiä holhoavaan hallintoon. Etsimme uusia, parempia ratkaisuja niin ihmiselle, ympäristölle kuin taloudellekin. Samalla ratkomme aikamme suuria ympäristökriisejä. Ilmastonmuutos on aikamme suurin ongelma ja käsillä on viimeiset hetket sen hillitsemiseen.

Suomi on maa, jossa kaikkien hyvinvoinnista ja tasa-arvosta pidetään huolta. Vaalimme Suomen asemaa kansainvälisenä, monikulttuurisena maana, jonka työmarkkinoille on helppo tulla tekemään työtä ja rakentamaan Suomea. Vaalimme Suomea, jossa ketään ei syrjitä ja kiusata. Sukupuolten tasa-arvoa toteutetaan kaikissa päätöksissä ja rasismi torjutaan. Kaikille taataan tasa-arvoisesti hyvä koulutus ja edellytykset hyvään elämään.

Utelias ja rohkea yhteiskunta ottaa käyttöön älykkäitä ja kestäviä energiaratkaisuja uusien työpaikkojen luomiseksi. Se puolustaa myös Suomen arvoja, kansainvälistä oikeutta ja ihmisoikeuksia ulkopolitiikassaan. Se uudistaa työmarkkinoitamme ja sosiaaliturvaamme vastaamaan tämän päivän suomalaisten tarpeisiin ja huomisen työpaikkojen luomiseen. Se takaa jokaisen ihmisen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon.

Silloin me pärjäämme, kun kaikilla on tilaa olla omanlaisiaan. Sellaista Suomea rakennamme - yhdessä.

TALOUSPOLITIIKAN LINJA

Talouspolitiikan lähtökohtana on tulevaisuuden pärjäämistä vahvistavat uudistukset, jotka modernisoivat hyvinvointivaltion ja tukevat kasvua ja työllisyyttä. Tällöin taloutta voidaan sopeuttaa maltillisemmin. Tavoitteena on saavuttaa julkisen talouden tasapaino ja kuroa umpeen kestävyysvajetta.

Kestävyysvajeen kuromiseen menee useampi vaalikausi, mutta sovitut mm. eläkeikää ja sosiaali- ja terveyspalveluita koskevat rakenneuudistukset toteutetaan nopealla aikataululla.

Aikaa julkisen talouden tasapainottamiseen varataan kaksi vaalikautta. Aikalisällä pienennetään yhden vaalikauden aikana toteutettavia sopeutustoimia. Näin vähennetään riskiä, että finanssipolitiikan kiristäminen syö talouskasvua ja vaikeuttaa sitä kautta tasapainon saavuttamista. (Hallitus: 4-6 vuotta)

Työllisyyden kehitys määrittää pitkälle sen, kuinka paljon julkinen talous kaipaa sopeutusta. Kunnianhimoisena tavoitteena on saavuttaa 74 % työllisyysaste (200 000 uutta työpaikkaa), mikä toteutuessaan puolittaa VM:n arvion mukaisen leikkaustarpeen.(Hallitus 72%)

Työllisyyspolitiikan kulmakivet ovat perustulo, energiavallankumous ja yrittäjyyden vahvistaminen. Lisäksi työikäisen väestön määrää kasvatetaan helpottamalla työperäistä maahanmuuttoa.

Kokonaissopeutus vaalikauden aikana on korkeintaan kaksi miljardia euroa. (Hallitus: 4 miljardia + mahdolliset lisätoimet)

Toimia kohdennetaan kolmeen “koriin”: (1) välittömät verot, (2) ympäristölle haitalliset tuet ja (3) menoleikkaukset/maksujen korotukset. Puolet sopeutuksesta saadaan kokoon kahdesta ensimmäisestä eli kiristämällä välittömiä veroja ja karsimalla ympäristölle haitallisia tukia ja toinen puoli kolmannesta eli leikkaamalla menoja tai korottamalla maksuja.

Tavoitteena on kokonaisuus, joka kaventaa tuloeroja ja vähentää köyhyyttä sekä vahvistaa sukupuolten välistä tasa-arvoa.

Verolinjauksilla tuetaan yrittäjyyttä ja työllisyyttä ja vauhditetaan kasvua. Samalla vahvistetaan taloudellista tasa-arvoa. Pienituloisten verotusta kevennetään merkittävästi ja kevennykset ulotetaan myös etuuksiin. Sopeutukset ulotetaan verotuksen kautta myös hyvätuloisiin palkansaajiin ja kohdennetusti vauraimpaan väestönosaan.

Hallitus kannustaa työmarkkinajärjestöjä yhteiskuntasopimukseen, jossa viennin kilpailukyvyn rinnalla vahvistetaan kotimaista yrittäjyyttä ja työmarkkinoiden tasa-arvoa.

Hallitus laatii kasvupaketin, jolla luodaan pohjaa tulevaisuuden kasvulle ja pehmennetään leikkauksia. Tavoitteena on 3 miljardin kokonaisuus, jossa on kaksi miljardia julkista rahaa ja miljardin verran yksityistä rahaa. (Hallitus: 1,6 mrd)

STRATEGISET PAINOPISTEET

Korkea työllisyys

TILANNEKUVA

Työ muuttuu ja epävarmuus työelämässä lisääntyy. Vanhat perinteiset alat hiipuvat ja huoli oman työn tulevaisuudesta koskettaa monia. Työelämän sääntely ei vastaa tämän päivän todellisuutta eikä työn tarjoaminen ja vastaanottaminen aina kannata. Digitalisaatio on maailmantaloudelle suurin muutos sitten teollistumisen. Sen ennakoidaan korvaavan lähivuosina jopa kolmanneksen suomalaisten ammateista.

STRATEGISET TAVOITTEET

HALLITUSKAUDEN KÄRKIHANKKEET

Työllisyysasteen nousua tavoitellaan ennen kaikkea perustuloon nojaavalla ja työnteon kannattavuutta parantavalla sosiaaliturvalla sekä energiaremontilla, joista on omat lukunsa.

PERUSTULOON NOJAAVA SOSIAALITURVA

TILANNEKUVA

Sosiaaliturva on vaikeasti hahmottuva tilkkutäkki, joka ei suojaa köyhyydeltä eikä jousta muuttuvien elämäntilanteiden mukaan. Tie ulos köyhyydestä on vaikea, koska työn vastaanottaminen ja lisäansioiden hankkiminen ei useinkaan ole kannattavaa sosiaaliturvan kannustinloukkujen takia.

STRATEGISET TAVOITTEET

HALLITUSKAUDEN KÄRKIHANKKEET

ENERGIAREMONTTI JA UUDET KASVUALAT

TILANNEKUVA

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi maailman päästöt on muutamassa vuosikymmenessä leikattava murto-osaan nykyisestä. Globaalit ympäristöongelmat vaativat korkeaan osaamiseen nojaavia ratkaisuja. Näiden seurauksena globaali kysyntä suuntautuu puhtaaseen teknologiaan, palveluihin ja tuotantoon. Samaan aikaan automaation ja robotiikan kehitys muuttaa tuotannon ja tuotteiden olemusta. Vanhoja ammatteja katoaa, mutta tilalle syntyy uusia. Nämä muutokset sisältävät valtavia kaupallisia ja taloudellisia mahdollisuuksia, joihin Suomen kannattaa tarttua.

STRATEGISET TAVOITTEET

HALLITUSKAUDEN KÄRKIHANKKEET

JULKISEN SEKTORIN RAKENNEUUDISTUKSET

TILANNEKUVA

Julkisissa palveluissa on liikaa jäykkyyttä ja turhaa byrokratiaa. Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteet vaativat perusteellisen uudistuksen, jotta pystymme takaamaan palvelut ja vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Digitalisaation mahdollistamilla uusilla toimintatavoilla voidaan meillä siis parantaa samanaikaisesti sekä palvelutuotannon tuottavuutta että palvelun laatua.

STRATEGISET TAVOITTEET

HALLITUSKAUDEN KÄRKIHANKKEET

Parempi ympäristö

TILANNEKUVA

Suomen luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä ei ole saatu pysäytettyä, vaikka olemme sitoutuneet siihen vuoteen 2020 mennessä. Samoin tavoitteet vesien hyvän tilan saavuttamisesta ovat etääntyneet. Ympäristön, luonnon ja ekosysteemipalveluiden turvaaminen on välttämätöntä, jotta ihmisen elämän edellytykset säilyvät maapallolla. Ihmisen ja ympäristön hyvinvointi kulkevat käsi kädessä.

STRATEGISET TAVOITTEET

HALLITUSKAUDEN KÄRKIHANKKEET

MAAILMAN PARAS KOULUTUS

TILANNEKUVA

Suomalainen koulutus varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle on haasteiden edessä: valtion ja kuntien säästökuurit ovat kiristäneet resurssit äärimmilleen niin, että laatu kärsii. Samalla maailman muuttuminen edellyttää koulutuksen perustavanlaatuista uudistumista. Koulutuksen tasa-arvo on vaarassa koulujen välisten erojen kasvaessa ja koulutuksen periytyvyyden lisääntyessä.

STRATEGISET TAVOITTEET

HALLITUSKAUDEN KÄRKIHANKKEET

HYVINVOIVAT IHMISET

TILANNEKUVA

Yhteiskunta on jakautunut entistä voimakkaammin. Köyhyys on syventynyt ja periytyy sukupolvelta toiselle. Kaikki eivät enää näe mahdollisuuksia parempaan elämään. Eriarvoisuus näkyy selvästi myös terveyseroissa ja elinajanodotteessa.

Sukupuolten välinen tasa-arvo ei vieläkään ole toteutunut eikä kaikkia ihmisiä kohdella yhdenvertaisesti. Maahanmuuttajat kohtaavat avointa rasismia eikä kotouttaminen toimi riittävällä tavalla.

STRATEGISET TAVOITTEET

HALLITUSKAUDEN KÄRKIHANKKEET

EU-LINJAUKSET

Suomen kansainvälisen yhteistyön tärkein vaikutuspaikka on Euroopan unioni. EU:n tulee edistää ihmisoikeuksia, rauhaa ja köyhyyden sekä eriarvoisuuden vähentämistä koko maailmassa. EU:n on edistettävä kunnianhimoista ympäristö- ja ilmastopolitiikkaa niin jäsenmaissa kuin kansainvälisissä neuvotteluissa. EU:n talouspolitiikan tulee perustua ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnille. Talouspolitiikan kansanvaltaista kontrollia on vahvistettava ja verovälttelyä ehkäistävä.

ULKO- JA TURVALLISUUSPOLITIIKKA

ULKOPOLITIIKKA

Suomi toimii aktiivisesti YK:n vahvistamiseksi, ja tukee alueellisten organisaatioiden, kuten ETYJ:n käyttöä konfliktien ratkaisemisessa. Suomi edistää rauhavälitystä, rauhanturva- toimintaa ja siviilikriisinhallintaa osana konfliktien ratkaisua.

Suomi pitää tärkeänä periaatteena kansainvälisten sopimusten kunnioittamista ja maiden suvereniteetin tunnustamista. Suomi pyrkii konfliktien ratkaisuun rauhanomaisin keinoin eikä hyväksy voimapolitiikan käyttöä. Tämän vuoksi Suomi osallistuu Ukrainan kriisin ratkaisemiseksi myös EU:n yhteisiin talouspakotteisiin Venäjään vaikuttamiseksi.

Toimivat Venäjä-suhteet sekä Itämeren alueen vakaus ovat Suomelle tärkeitä. Näitä toteutetaan osana kansainvälistä yhteistyötä, EU:n kautta ja kahdenvälisesti.

Kansainvälisen jännityksen lisääntyessä huoltovarmuus nousee yhä tärkeämmäksi. Sen vuoksi Suomi tukee ratkaisuja, joilla huoltovarmuutta ja energiaturvallisuutta parannetaan sekä kansallisella että EU-tasolla.

Suomi pitää tärkeänä demokratian ja ihmisoikeuksien kunnioittamista, ja on valmis tukemaan demokratia- ja ihmisoikeusliikkeitä sekä ihmisoikeuspuolustajia kaikkialla maailmassa. Suomi toimii aktiivisesti arktisten alueiden luonnonsuojeluverkoston kehittämiseksi. Arktisen yhteistyön kehittäminen on tärkeää, mutta Suomi ei kannata pohjoisten fossiilivarantojen hyödyntämistä. Saamelaisten oikeuksia vahvistetaan ratifioimalla ILO 169 -sopimus.

Suomi tavoittelee YK:n asettamaa 0,7 %:n tavoitetta eikä leikkaa kehitysyhteistyöstä. Päästöhuutokauppatulot ohjataan edelleen kehitys- ja ilmastorahoitukseen. Suomi sitoutuu YK:n Post-15 tavoitteisiin ja niiden toimeenpanoon myös kotimaassa.

Suomi painottaa kehityspolitiikassaan ihmisoikeuksien ja demokratiakehityksen tukemista, köyhyyden poistamista, kestävää kehitystä, ilmastomuutoksen hillintää, kehitysmaiden omien verojärjestelmien kehittämistä ja koulutusta. Myös seksuaali- ja lisääntymisterveys sekä naisten, vammaisten ja seksuaalivähemmistöjen oikeudet ovat Suomen toiminnassa tärkeitä. Suomen kehityspolitiikka on johdonmukaista, avointa ja tuloksellista. Kauppapolitiikalla tuetaan kehityspolitiikan tavoitteita.

TURVALLISUUS- JA PUOLUSTUSPOLITIIKKA

Suomi säilyy nykytilanteessa sotilaallisesti liittoutumattomana maana. Turvallisuuspolitiikasta tehdään hallituskaudella kokonaisvaltainen selvitys, jonka osana selvitetään myös mahdollisen NATO-jäsenyyden edut ja haitat. Suomen sotilaallista yhteistyötä Ruotsin kanssa lisätään muun muassa materiaalihankinnoissa.

Suomi pyrkii syventämään EU:n yhteistä ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa. Vaikutetaan siihen, että EU:n kyky toimia kriisinhallintatehtävissä ja kriisien pysäyttämiseksi vahvistuu. EU:n nopean toiminnan joukot sekä pooling & sharing -periaate ovat tässä avainasemassa.

Asepalveluksen sisältöä kehitetään ja siinä otetaan entistä paremmin huomioon uudet turvallisuusuhat, kuten hybridi- ja kyberuhat. Turvataan uskottavan puolustuksen kannalta välttämättömät puolustusvoimien materiaalihankinnat.

Kehitetään osallistumista kansainväliseen kriisinhallintaan. Lisätään Suomen osallistumista YK-johtoisiin rauhanturvaoperaatioihin siten, että YK-johtoisten rauhanturvaoperaatioiden osuus säilyy merkittävänä. Mikäli Ukrainan kriisin ratkaisemiseksi alueelle tarvitaan kansainvälistä rauhanturvaoperaatiota, Suomella tulee olla valmius siihen osallistumiseksi.

Suomi varautuu uusien uhkien torjumiseen ja käsittelyyn, kuten ympäristökatastrofien aiheuttamiin kriiseihin.