Vihreiden lähivuosien tavoitteet

VIHREIDEN LÄHIVUOSIEN TAVOITTEET

Toukokuu 1997

JOHDANTO

VIHREÄ TOIMEENTULO JA TALOUSKASVU

Mitä on vihreä talouskasvu?

Vihreä tulonjako ja työllistäminen

Vihreä verouudistus

VIHREÄT KANTAVAT VASTUUTA KOKO MAASTA

Aluepolitiikka on osa sosiaalipolitiikkaa

Maaseutupolitiikka kohtaa kaupunkipolitiikan

Maakunnat ja seutukunnat demokraattisen kehityksen yksikköinä

Alueellisesti reiluun ja kestävään liikennepolitiikkaan

YMPÄRISTÖN TULEVAISUUS RATKAISEE IHMISEN TULEVAISUUDEN

Ympäristöpolitiikan painopistealueet

Energiapolitiikka

RAJAT LIUKENEVAT - EDUT YHTENEVÄT

Lähiajan EU- ja EMU-askeleet

Kansainvälispoliittiset kysymykset

JOHDANTO

Lipposen hallitus on kautensa puolivälissä. Hallitus on saanut aikaan joitakin vihreiden linjausten mukaisia päätöksiä mm. luonnonsuojelussa ja verotuksen painopisteen muuttamisessa, mutta paljon on vielä tekemättä. Tähänastisella hallituspolitiikalla on mm. saavutettu valtion velkaantumisen hidastuminen, korkotason aleneminen ja lievä muutos verotuksen painottamisessa vihreiden vaatimusten mukaisesti vähemmän työhön ja enemmän ympäristön rasittamiseen kohdistuvaksi. Ankarimmat valtiontalouden leikkauspäätökset on jo tehty. Työttömyys kuitenkin alenee liian hitaasti, ja tuleva kehitys viime aikojen hyvästä talouskehityksestä huolimatta näyttää hyvin epävarmalta.

Vihreiden päätavoitteet hallituskauden toiselle puoliskolle ovat

VIHREÄ TOIMEENTULO JA TALOUSKASVU

On olemassa vihreästä näkökulmasta hyväksyttävää ja ei-hyväksyttävää talouskasvua. Hyväksyttävää ja tavoiteltavaa on kasvu, jossa ihmisten aineellinen ja henkinen hyvinvointi paranee samalla, kun luonnonympäristöön kohdistuvat haitat eliminoituvat. Ei-hyväksyttävää on talouskasvu, joka saadaan aikaan aiheuttamalla yhä suurempia haittoja sekä luonnolle että ihmisten henkiselle hyvinvoinnille. Vihreä elinkeinopolitiikka tukee työllisyyden paranemista, koska se kannustaa työvaltaisten alojen kehittymistä. Vihreiden tavoitteena on verotuksen rakenteen muuttaminen siten, että ihmistyön verotusta alennetaan ja vastaavat varat kerätään energian kulutukseen, uusiutumattomien raaka-aineiden käyttöön sekä saastuttamiseen kohdistuvilla veroilla.

Mitä on vihreä talouskasvu?

o ihmistyötä suosiva veropolitiikka

o yritysten, etenkin teollisuuden energiansäästötavoitteet

o tuotteiden energia- ja muut ympäristömerkinnät

o elinkeinotukien ympäristövaikutusten arviointi ja niiden tulosten huomioonottaminen

o energian verotuksen nostaminen pitkäjänteisesti 3-7 % vuodessa

o uusiutuvia energianlähteitä käyttävän tekniikan edistäminen

o puusepänteollisuuden ja puurakennusteollisuuden tuotekehittelyn ja markkinoinnin tukeminen

o paperiteollisuudessa energiaomavaraisen selluteollisuuden suosiminen,

o luomutuotannon markkinoinnin tukeminen, kunnes se markkinoi itse itsensä

o pienimuotoisen paikallisen ja yhteisöllisen talouden toimintaedellytysten tukeminen

o johtamis- ja työkulttuurin kehittäminen

o tutkimus- ja kehitystyön edistäminen

o suomalaisen kulttuuri-identiteetin vahvistaminen.

Vihreä tulonjako ja työllistäminen

  1. Ansiosidonnainen osa, johon kuuluvat mm. työeläkkeet, sairauspäiväraha ja määräaikainen työttömyyspäiväraha.
  2. “Automaattisesti” pienituloisille maksettava perustulo, kansalaisraha, jonka tarkoitus ei ole turvata työkykyisille koko toimeentuloa, vaan antaa lisätuki esimerkiksi pienipalkkaista työtä ja pätkätöitä tekeville sekä sapattivapaan ottajille ja palkkatyönsä jakaneille. Perustulo pienenee ansioiden kasvaessa siten, että itse hankittujen tulojen lisääminen kasvattaa myös käteen jäävien ansioiden määrää.
  3. Perusturvan tarveharkintainen osa, jolla taataan niiden ihmisten toimeentulo, joiden ei työkyvyttömyyden tai muun perustellun syyn vuoksi ole mahdollista hankkia toimeentuloaan työllä.
  1. tehdä työllistäminen mahdolliseksi kotitalouksille,
  2. selvittää ja purkaa yksilöllisen ja vapaaehtoisen työn jakamisen esteet,
  3. kehittää joustavia työn jakamisen tukijärjestelmiä,
  4. kehittää sosiaaliturvaa siten, ettei työtä jakava joudu turvaverkkojen ulkopuolelle.

o Yhä useampi jää perinteisen palkkatyön ulkopuolelle ja joutuu hankkimaan elantonsa pienyrittäjänä. Tätä on tuettava muun muassa tasapuolistamalla yrittäjän sosiaaliturva palkkatyötä tekevien turvaan verrattuna sekä täsmentämällä yrittäjän verotuksellista oikeusturvaa.

o Raja palkkatyön ja vapaaehtoisesti tehtävän hyödyllisen työn välillä tulee muuttumaan entistä häilyvämmäksi. “Kolmanteen sektoriin” tulee suhtautua sen todellisen arvon mukaisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että puretaan verotukselliset ja byrokraattiset esteet talkootyön tekemiseltä sekä sitä, että yhteiskunta lakkaa asettamasta esteitä naapuriavulle ja päinvastoin ryhtyy suosimaan esimerkiksi asuma-alueiden “paikallisvaluutan” avulla tapahtuvaa työsuoritusten vaihtoa.

Vihreä verouudistus

o Suomen hiilidioksidipäästöjen alentaminen 10 %:lla nykytasosta niin, että Suomi voi vastata kansainvälisistä velvoitteistaan hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi,

o vuosien 2015 ja 2020 CO2-vähennystavoitteiden asettaminen niin, että näinä vuosina päästään 15 - 20 % alle vuoden 1990 päästötason,

o energiaa säästävän tekniikan kehityksen ja siihen investoimisen nopeuttaminen,

o uusiutuvia energiavaroja, kuten biomassaa, tuulta ja auringonvaloa käyttävän tekniikan kehityksen jouduttaminen,

o ydinvoiman ja kivihiilen käytöstä luopuminen ja maakaasun käyttöönotto niitä korvaavana siirtymäkauden ratkaisuna.

o alennetaan matalapalkkaisiin kohdistuvaa tuloveroa,

o alennetaan rakentamisen ja henkilökohtaisten palvelujen arvonlisäveroa,

o muutetaan arvonlisäverovelvollisen pienyritystoiminnan rajaa siten, että arvonlisäveroa maksetaan 50 000 mk vuodessa ylittävältä liikevaihdon osalta,

o poistetaan palkkasidonnaisista työnantajan sosiaaliturvamaksuista se osa, jolla rahoitetaan ansioista riippumatonta sosiaaliturvaa, vastaavat varat kootaan tavaroiden arvonlisäveron sekä energiaveron korotuksella.

VIHREÄT KANTAVAT VASTUUTA KOKO MAASTA

Lipposen hallituksen ohjelma: “Hallitus on sitoutunut toimimaan niin, että vuosituhannen vaihteeseen mennessä maan kaikki alueet, kaupungit ja maaseutu kehittyvät tasapuolisesti. Päämääränä on ihmisten elinehtojen turvaaminen asuinpaikasta riippumatta. Hallitus edistää toimintakykyisten ja taloudellisesti toimivien kuntien ja kuntaverkostojen luomista sekä kuntaliitoksia.”

Aluepolitiikka on osa sosiaalipolitiikkaa

Maaseutupolitiikka kohtaa kaupunkipolitiikan

Maakunnat ja seutukunnat demokraattisen kehityksen yksikköinä

Alueellisesti reiluun ja kestävään liikennepolitiikkaan

YMPÄRISTÖN TULEVAISUUS RATKAISEE IHMISEN TULEVAISUUDEN

CO2-päästöjen vähentäminen ja Rion ilmastosopimuksen noudattaminen on nyt Suomen ympäristöpolitiikan uskottavuuskysymys. Siksi kotimaisten ja uusiutuvien polttoaineiden käyttöön tulee kannustaa, energiansäästömahdollisuudet tulee käyttää teollisuudessa ja kotitalouksissa, ja henkilöautoliikenne kääntää laskuun polttoaineiden hintaa nostamalla ja julkista liikennetta parantamalla.

Ympäristöpolitiikan painopistealueet

Energiapolitiikka

RAJAT LIUKENEVAT - EDUT YHTENEVÄT

EU- ja EMU- politiikasta on tehtävä kansalaisille selkeästi ymmärrettävää, jotta turvataan kansalaisten todelliset vaikutusmahdollisuudet tehtäessä EU:ta koskevia keskeisiä ratkaisuja. EU-kansalaisten on voitava valvoa EU:n talouspolitiikan harjoittamista. Vihreät eivät näe mitään perusteita Suomen NATO-jäsenyydelle, sen sijaan Suomen tavoitteena on pidettävä yleiseurooppalaista turvallisuusjärjestelmää, jossa ovat mukana ETYJ:n jäsenmaat. Kehitysyhteistyömäärärahat on nostettava vähintään 0,7 prosentin tasolle BKT:stä vuoteen 2004 mennessä ja laatu on nostettava painopisteeksi: tasa-arvon, ihmisoikeuksien ja ympäristönsuojelun parantaminen tulee määritellä yhteistyön keskeiseksi sisällöksi. Suomen kehitysyhteistyössä on kiinnitettävä huomiota myös globaalin väestönkasvun hillitsemisen kysymyksiin.

Lähiajan EU- ja EMU-askeleet

Kansainvälispoliittiset kysymykset